Útleírások

Egyiptom - Sátorral a Fehér Sivatagban
Horvátország - Zadar környéke
Horvátország - Tavaszi hosszú hétvége Dubrovnikban
Indonézia - Jáva és Bali, Hong Kongi kitérővel
Kuba - 1400 km négykeréken
Madeira - Téli túrák az örök tavasz szigetén
Olaszország - Nápoly és környéke
Olaszország - Toszkána: Borok és etruszkok nyomában
Spanyolország - Őszi séták Barcelonában
Spanyolország - La Manga-i csillagtúrák
Spanyolország - El Camino
Törökország - Gulettel az ókori Lykia nyomában
Látnivalók részletesen
Törökország - Kappadókia
Törökország - Kappadókia reloded
Törökország - Kappadókia full time
Törökország - Őszi túra csecsemővel
Törökország - Isztambul
Törökország - Kalandozások É-Mezopotámiában
Törökország - Lykiai út


Borok

 Borfajta leírások
 Borkostolás Jegyzetek
Borfesztivál-2007
Kis "Syrah"-alista kóstolás
A Sangiovese magasiskolája
Rendhagyó Hungaricum kóstoló
Furmintológia és Nagy Furmint-kör
Miért éppen Grúzia, Törökország és Bulgária
Dalmát bortúra - 2011 július
Spanyolország - Katalán bortúra
Török bortúra - 2013május
Portugál bortúra - 2014 április


Extrák

 Vendégkönyv
 Képtár


Gulettel az ókori Lykia nyomában



...ajánlom tragikus autóbalesetben elhunyt barátomnak, a kiváló egri borásznak, Balla Istvánnak, aki mindkét hajóúton velünk tartott…

Készítette: Kárpáti Péter
Időpont: 2004 és 2005 július
Utazási iroda: QUAESTOR Travel

 

 

----> térkép nagyban

  1. Összefoglaló, ajánlás:

2004 és 2005 nyarán 1-1 hetet töltöttünk barátainkkal egy törökországi Gulett fedélzetén az Antalya-i régióban, Kemerből indulva. Ha valaki még nem aludt a fedélzeten a tejút alatt egy elhagyott öbölben, ha nem úszott a felkelő naptól narancsvörös tengerben, miközben napról napra újabb és újabb élmények érik, akkor próbálja ki ezt az utat. Tökéletes kombinációja a pihenésnek, napozásnak, úszásnak, sportolásnak, szórakozásnak és a történelmi kalandozásoknak elhagyott romvárosokban, óvárosi kikötőkben.

Mindenki megtalálhatja azt, ami számára legfontosabb egy tökéletes tengeri nyaraláshoz, de csak akkor, ha alkalmazkodó képes, ha elfogadja más kultúrák és nemzetek szokásit, viselkedését és a hajózás szabályait.

 

Nagyon fontos, hogy a hajózás jellege, az összezártság miatt CSAK összeszokott baráti társaságok menjenek. (lásd később: hajózás szabályai, szokások)

 

Azért írom le ezeket a tapasztalatokat, hogy mindenki tisztában legyen a körülményekkel, lehetőségekkel a csalódások elkerülése végett, de azért is, hogy akinek a fejében nem fordult még meg ez a lehetőség, annak bátorítást adjak.

 

2. Útvonal

Az útvonal alapvetően Kemer-Kas közötti partszakasz, vannak fix látványosságok (Olympos, Myra, Kas, Kekova, Phaselis), de a pontos útvonal a kapitány döntésétől függ. (pl. vannak kapitányok akik a kikötőket részesítik előnyben, de pl. mi először csak Kasban voltunk hivatalos kikötőben és minden nap v.mi elhagyott öbölben aludtunk.)

Első utunk alkalmával a Kemer – Olympos – Myra – Simena –Kekova - Kas és visszafelé Phaselis megállóhelyeket, míg a második úton Kemer – Simena – Üzagiz – Kas (innen egy napos buszos túrát tettünk Saklikentbe, Xantos-ba) – megállókat választottuk.

Azt a megrendeléskor és beszálláskor is érdemes tisztázni, hogy Kas-ig menjen el a hajó és ott töltsön egy éjszakát. Ne hagyjuk ki !

 

Kiváló útvonalak vannak még Dalaman és Bodrum környékén, vagy az Égei-tenger medencéjében is. Mi azonban az Antalya-ba menő hazai charter járat adta lehetőséget használtuk ki.

 

 

3. A hajózás szabályai, szokások, gyakorlati tudnivalók

A Gulett egyedülálló fa jacht, ahol pl. az Adriai vitorlásokkal ellentétben nem kell a munkából kivennie az utasoknak a részüket. Lényegesen nagyobb, mint a hagyományos vitorlások (6-8 kabin). A kabinok kicsik, egy dupla ágy, egy szekrény fér el bennünk, továbbá a kapcsolódó fürdő. A napon nagyon gyorsan felmelegszenek, légmozgás nem nagyon van, így folyamatos tartózkodásra és alvásra sem alkalmasak. A csomagok tárolására, átöltözésre, kettesben töltött időkre és tisztálkodásra alkalmas.

 

Az élet, az étkezések és az alvás a fedélzeten zajlik, ami kényelmes és tágas, árnyékolókkal védett, szellős. A fedélzeten kényelmes szivacsok vannak páronként, de egy kupacon, aludni csak itt érdemes a meleg miatt. Ágynemű van, az kivihető a szivacsokra.

A fürdőszoba pici, de tiszta. Benne WC, egy mosdó, aminek a csaptelepe kihúzható és ez jelenti a tusolót, a fürdőkabin értelemszerűen vizes lesz, de vízálló, alul lefolyóval. Törölközőt vinni kell.

 

A WC használata tűnik a legbonyolultabbnak, de kis alkalmazkodó képességgel nem okozott gondot. Ugyanis nem szabad papírt dobni a kagylóba, hanem külön szemetesbe kell elhelyezni, amit naponta ürítenek. Célszerű, ha kis zacskókat viszünk magunkkal és mi magunk már hermetikusan zárjuk a használt papírt. Az öblítés során a WC tartalma a tengerbe ürül, így csak fürdésre nem alkalmas kikötőkben, vagy nyílt vízen, menetközben célszerű használni. Ennek megfelelően fürdésre kijelölt kikötések során nem ajánlott lehúzni J Ezek a szabályok minden hajón így vannak. A nagy luxus hajókat kivéve.

 

A fedélzet fa, amit naponta tisztára mosnak tengervízzel, ezért a fedélzeten nem szabad lábbelit használni, egész héten mezítláb voltunk.

Dohányozni csak a fedélzeten lehet.

 

4. Ellátás

A katalógusok néha all inclusive-nek mondják, valójában nevezzük helyi, mediterrán jellegű reggeli-ebéd-vacsorának. Mennyiségi problémánk az első nap után nem volt, mert jeleztük, hogy kevés, így később már többet főztek a nagydarab magyaroknak J.

Reggeli: sajt, dzsem, méz, kenyér, vaj, olivabogyó, kávé, tea, parizer szerű felvágott.

Ebéd-vacsora: helyi saláta, rizs-árpa köret, néha sültburgonya, tészta, zöldséges, lecsószerű ragúk (bab, padlizsán, paradicsom), alkalomszerűen rák, hal. Egyéb húsféle ritkán. Gyümölcsök.

Délután: tea, kávé, keksz

 

Többségünknek nagyon ízlett, egészségesnek és finomnak találtuk. A nagy húsevőknek viszont nem kedvező és semmiféleképen sem all inclusive. Ilyen esetekben a kikötőkben érdemes vacsorázni, de az max. 2-3 nap lehetséges.

 

A fedélzeten lévő hűtőből külön nyilvántartás és díjazás alapján lehet inni vizet, üdítőket, sört (az Efes nagyon jó sör, pedig én nem szeretem), helyi bort (felejthető) és helyi vodkát, rakit. Mi fejenként egy-egy üveg minőségi italt vittünk. Az első napon a borravaló felét (általában 10-15 eur/fő/hét) odaadtuk a kapitánynak és ünnepélyesen jó utat kívánva koccintottunk a fedélzeten a személyzettel. Innentől kezdve „legálisan” álltak a hűtőben az italok.

 

4. Személyzet, borravaló, kapcsolat

A személyzet 3 fős. A kapitány és két tanonc, akik a takarítást és a főzést is ellátták. Inkább németül beszélnek, de elboldogultak angolul is a szükséges mértékben. Jellemzően német utasokhoz vannak szokva, akik alapvetően nem kedveltek, túl bonyolultak, semmi sem jó nekik, így nem alkalmasak egy ilyen hajózásra. Ezért az első napon a személyzet is tartózkodó, de kedves volt.

 

Amikor kiderült, hogy mi egy barátságosabb nép vagyunk (pl. megtanultunk köszönni és megköszönni dolgokat törökül – ezt mindenkinek javaslom, mert csodákra képes), megtört a jég. Azt kell mondanom, hogy mindenben segítettek, szinte barátaink lettek.

 

A helyi szokások szerint 1-2 eur/fő/nap a borravaló összege, mi fejenként 15-20 eurót adtunk a hétre annyira meg voltunk elégedve.

 

 

 

5. Programok, látnivalók:

A fenti útvonalon haladva a legtöbb helyen a hajó kiköt az öbölben, ahonnan csónakkal elérhetőek a látnivalók. Belépők 2-5 millió török líra (ami új lírában 2005-től 2-5 líra) (kb. 2-3 eur volt). Kivétel Myra, ahová szervezetten visz ki egy utazási iroda, mert ott buszozni kell a parton is. Ez 25 eur/fő belépőkkel együtt. (2004-2005-ben!)

 

Az útvonal kb. 2400 év történetét eleveníti fel a Lykia királyoktól kezdődően, a görög majd római városokon és a bizánci kereszténységen át az szeldzsuk és oszmán kultúráig.

 

A Taurus helység tengerbe szakadó sziklás partjai nagyon érdekesek, gyönyörűek, víz alatti élőviláguk izgalmas, így búvárszemüveget és légzőcsövet érdemes vinni. A tenger július elején is jólesően meleg volt.

 

6. Valuta, vásárlás

Az árfolyam elég változó, 2006 nyarára sokat romlott ugyan a forint, de a török líra még inkább. Nézzünk utána az aktuális árfolyamnak.

 

A múzeumoknál és ásatásoknál hatalmas tiltó táblák hirdetik, hogy csak lírában lehet fizetni. Ezt általában komolyan is veszik, ha van váltóhely a közelben. Ha nincs, akkor elfogadják a valutát is. A hivatalos helyeken jobban jártunk, ha lírával fizettünk, de ezt megfigyeltük a helyi boltokban is és éttermekben is. Célszerű ha van nálunk líra (főleg ha barangolunk a szárazföldön is), de ne váltsunk be előre nagyobb mennyiséget. Jó megoldás, ha dombor-nyomott kártyánkkal veszünk ki lírát bankautomatákból, ami a forgalmas településeken nem gond.

Természetesen ajándék-boltokban valutában zajlik az alkudozás. Valutát is érdemes kisebb címletekben vinni, főleg vidékre, mert néha még az 1 usd is sok, és visszaadni nem nagyon tudnak.

 

Alkudozni kell, jellemzően 50%-ról indulva 60-80%-ra le lehetett vinni az árakat (néha jobban is.)

Fotógaléria

7. Öltözködés, időjárás, egészségügy

Nyáron nagyon meleg van (35-40 fok), a hajóra elegendő fürdőruha, és póló helyett is vékony fehér ingek, kendők, amik védenek a naptól, de szellősek. A víz mellett erősebb az UV sugárzás, szinte mindenki leégett így érdemes ezt komolyan venni. Naptejből a 30-as faktor szinte minimális elvárás.

 

A kirándulásokhoz, kikötőbeli sétákhoz is elegendő a lazább, kényelmes öltözék. Ha valaki beéri kényelmes sétálgatással papucsban is kimehet, de a romvárosok érdemi megmászásához a köves-szúrós talajon jobb választás a túraszandál, de nekem a sportcipő jött be.

 

Komolyabb problémánk a leégésen kívül nem volt, de a gyengébb gyomrúak egy-egy laza hasmenést összeszedtek. Legyen nálunk leégés és csípés elleni szer, lázcsillapító, hasmenés elleni szer (pl. Smecta).

 

8. Összefoglalás:

Elég annyi, hogy a 12 fős csaptunk a jövőben is szeretne meni egy másik útvonalon.

Ha kérdésed lenne örömmel segítek mailben az info@miri.hu címen, vagy oszd meg véleményed Vendégkönyvemben

Kárpáti Péter sk.