Útleírások

Balkáni kalandozások
Makedónia története
Macedón Köztársaság?
Budapest - Berkovitsa (Bulgária)
Berkovitsa - Rila - Melnik

Extrák

Vendégkönyv
 Képtár

BUDAPEST - BERKOVITSA (BULGÁRIA)

A tervezett útvonal az M5 autópályán Röszke - Belgrád - Nis - Berkovitsa (Bulgária) volt. Szerbia az utóbbi években komoly autópálya fejlesztést hajtott végre és a horvátokhoz képest normális áron lehet rajta autózni. Az augusztus 19-ei indulásunkkor azonban még mindkét irányban tartott az őrület, a Waze reggel 4 órányi határ várakozással számolt, így egy Románián keresztüli útvonalat javasolt. Utóbb kiderült jó ötlet volt, főleg, hogy mi nem egyből akartunk Macedónián keresztül Görögországba menni.

Útvonalunk így a Szeged - Arad - Lugos, majd a Cserna folyó mentén a Dunáig tartott, amit Orsovánál értünk el. Már a Cserna folyó völgye is gyönyörű volt, de ahogy elértük a Vaskapu-szoros szabályzása során felduzzasztott Dunát, leesett az állunk. Nem haladtunk gyorsan, de kárpótolt a látvány és sokkal pihentetőbb is volt, mint a pályán száguldani.

Innen a Duna mentén Szörényvár felé autóztunk, majd a Vaskapu I. (románul: Portile de Fier) gáton és vízierőművön keresztül átléptünk Szerbiába. Mindössze 5 autó volt előttünk 15 perc alatt átjutottunk.

Ezt követően szinte végig a Duna mentén autóztunk tovább, elég elmaradott falusi térségben. Végül Bregovo határátkelőn léptünk be Bulgáriába, ahol rajtunk kívül senki nem volt délután 4-5 körül.

További kb. 2,5 óra hegyi utazás után (800km, összesen 12 óra, ebből 10,5 tiszta menetidő) 19 óra körül érkeztünk meg szállásunkra, a lenyűgöző Green Hill Luxury Villába (13 Kaleto Str., 3500 Berkovitsa, Bulgária). Hazai árakhoz képest szokatlanul olcsón, egy nagyon igényes kivitelezésű, hatalmas szálláshelyet találtunk, egy eszméletlenül jó terasszal és pazar kilátással. Gyermekeink közölték is, hogy maradjunk néhány napot. Valóban el tudom képzelni, hogy az ember itt pihenjen egy kicsit, bár programlehetőséget leginkább a környező sípályák és nyáron a hegyi kiránduló utak jelentik. A hely hátránya, hogy csak autóval lehet reálisan megközelíteni, de nem hiszem, hogy másképp érkeznének ide vendégek.

Vacsorára vendéglátónk a Krasteva House (Sheynovo St 5, ul. "Sheynovo", 3500 Tsentar, Berkovitsa) éttermet javasolta, közel a villából a városba vezető út aljához. Tradicionális építésű bolgár ház, kis törökös, fagerendás beütéssel. Belül hatalmas árnyas kerthelyiség, csobogókkal és patakocskával. Mondanám, hogy turistás hely, de azok nem nagyon vannak errefelé :-). Illetve elsősorban a közeli Szófiából érkeznek bolgár kirándulók, és sok a helyi vendég is. Egy kifejezetten korrekt, hagyományos ételekből álló vacsoránk 5 főre (hideg uborka és csirke levesek, sopszka saláta, sajtos sült krumpli, sült pisztráng, kebab, üdítővel és 1 üveg borral) alig került 11 ezer forintba.