Útleírások

Történelmi áttekintés
Baliról általában
1-2.nap: Megérkezés Hong Kongba
3. nap: Hong Kong
4. nap: Megérkezés Balira
5. nap: Java - Yogyakarta
6. nap: Java - Prambanan és utazás Bromóba
7. nap: Java - Bromo vulkántúra
8-14.nap: Bali

Vendégkönyv
 Képtár

Febr. 8. Hétfő: Bromo vulkán túra

3 óra alvás után, ismét félholtan szálltunk be egy jó órás terepjárós "ugrálásra", hogy a kátyús, hegyi úton felmenjünk a Bromóval szembeni hegyoldal panoráma pontjára. A parkolóban sísapkát, kesztyűt és még overált is árulnak a helyiek. Egy kicsit magukból indulnak ki, ugyanis a hajnali 10-15 fok közötti "hideg" ezt nekünk nem nagyon indokolja. Egy szál polár pulóver nekem elégnek bizonyult. (Állítólag van, amikor 5-6 fok is lehet, ezért öltözzünk rétegesen.)

A 2.329 méter magas Bromo Jáva legérdekesebb vulkáni képződményében, az ún. Tengger-kalderában található. A 9 km átmérőjű mélyedés világos hamuját a legkisebb szélfuvallat is felkapja. Innen kapta nevét: Tengger jávai nyelven ugyanis "homoktenger"-t jelent. Középen több vulkán sorakozik, amelyek közül ma csak a Bromo aktív. 1800 óta közel 50 kitörése ismert, az utolsó 1980-ban volt.
A vulkán felé a hűvösebb időjárás és a termékeny talaj lehetővé teszi ismerős zöldségek és töménytelen káposzta termelését is.

A Bromo szent vulkán, ahol minden évben jelentős tömegeket vonzó szertartásokat tartanak. A legenda szerint a 15. század végén - a Majapahit Birodalom hanyatlása idején - egy önálló fejedelemséget alapított itt Roro Anteng hercegnő és férje Joko Seger, Tengger néven. A név nevük utolsó szótagjaiból ered. Egyetlen bánatuk az volt, hogy nem született gyermekük. Kétségbeesésükben a Bromo vulkánra felkapaszkodva az istenekhez imádkoztak, akik imájukat meghallgatták, egy feltétellel: az utolsó gyermeket fel kell áldozniuk. 24 gyermekük született. Amikor a 25. - és egyben utolsó - gyermek, Kesuma megszületett anyja megtagadta az áldozatot. Az istenek haragra gerjedtek, kénköves tűzzel fenyegették a fejedelemséget. Így nem volt mit tenni, a gyermeket a Bromo kráterébe dobták áldozatul. A feláldozott gyermek hangja elrendelte, hogy emlékére minden évben ünnepséget tartsanak. Ez a helyi szokás a mai napig él.

A napfelkeltét meglepően sok (kb. száz fő) helyi és külföldi érdeklődővel együtt várjuk, a vulkánnal szembeni hegyoldalban, kb. 2500 méteres magasságban. Szemben velünk, a kalderában bal oldalon füstölgő Bromo-n kívül, a zöldes-barnás színű Batok, és jobb oldalon a Kursi nevű vulkáni kúpok láthatóak. A háttérben pedig méltóságteljesen a Semeru vulkán áll. Ez utóbbi időnként megereszt egy-egy "pipálást", ami kísérőnk szerint nagy szerencse, így azonnal fotózzuk le. Egyszer nekünk is sikerült egy kisebb pöffenetet kifognunk ezen a reggelen.

Nagy kő esik le a szívemről, amikor az alattunk lévő felhők közül kiemelkedik a nap, mi pedig teljes színorgiájában élvezhetjük a reggel különleges nyitányát! Mint utóbb kiderül, nagy mázlink van az idővel, mert januárban volt olyan nap, amikor semmi sem látszott a hegyekből. De ez azért ritka, hiszen a felhő szint felett vagyunk.

Miután kigyönyörködtük magunkat utunkat a kalderában folytatjuk, ahol az előző napi eső miatt nincs por, így legalább nem fulladunk meg. Ez az előnye ennek az évszaknak, de emiatt aztán a völgy ködös. Itt most nem lehet ragyogó kék eges képeket csinálni a vulkánról. Az ősi hindu templom és a holdbéli táj ebben a sejtelmes ködben azonban még misztikusabb. Itt aztán lóra váltunk, hogy megtegyük a 2 km-es utat a Bromo kráteréig. (Aki gyalog van se rettenjen meg, sokan ezt választották).

A kráter felé az utolsó szintkülönbséget 250 lépcsőfok leküzdésével tehetjük meg, fájós térdűek előnyben :). A Vezúvot leszámítva még soha nem voltam ennyire közel egy aktív vulkánhoz. A kráter aljából folyamatosan, időnként nagyobb mennyiségben kénes-szúrós füst ömlik ki, olyan morajlásokkal kísérve, mintha egy óriási sárkány ébredezne a mélyben. Helyi árusok az ősi hiedelmek alapján virágcsokrokat árulnak, amit kívánságaink teljesülése érdekében áldozatként kell a kráterbe dobnunk.

A korai indulást követően reggel 8-ra értünk vissza szállodánkba, ahol reggelire az előző esti klub szendvicset kértük, amelyet a csodás hegyoldali kertben, kiváló klímában fogyasztottunk el. Élményekkel telve állapítottuk meg, hogy végül is szerencsénk volt Jáván. Ha a ragyogó napsütés el is maradt, de minden látnivalót eső nélkül megúsztunk, ami december és január hónapokban nem lett volna ilyen egyszerű.

Fotógaléria: Jáva - Bromo vulkán túra

Reggeli után elindultunk a 112 km-re található Surabay repterére. Vezetőink hosszabb útra számítanak, mint ami a táv alapján várható, ugyanis a térségben kitört valamilyen iszap vulkán. Ez 15 ezer család lakóhelyét öntötte el 50 fokos, bűzlő iszappal. Ők 30 km-es teherautó konvojban költöztek, amit kerülnünk kellett, így közel 5 órás autózás után érkeztünk meg a reptérre.

1 óra repülés után este 6-kor ismét Balin vagyunk.
Az előző egy hét történéseitől halálosan fáradtan, de még mindig az élmények hatásai alatt állva, a Melia Bali szálloda Patio nevű beach bárjában vacsorázunk. Egész viselhető áron pizzák, spanyolos étkek, saláták, helyi levesek és grill halételek vannak. (2010-ben levesek kb. 800 forinttól, főételek 1500-2000 Ft-tól kaphatóak).